HeaderGracefullfood
Facebook logo Instagram logo LinkedIn Twitter

T. 06 381 300 69
KVK. 61222186

Behandelingen


GezondeVoeding
GezondeVoeding
GezondeVoeding
GezondeVoeding
GezondeVoeding
GezondeVoeding
GezondeVoeding
GezondeVoeding
GezondeVoeding

Op deze pagina ziet een een greep uit de mogelijke behandelingen bij een diëtist. Klik op de afbeeldingen om direct naar de juiste informatie te gaan.



Diabetis

Diabetes mellitus type 1 en 2

Diabetes dat bij veel mensen beter bekend staat als suikerziekte, is een van de meest voorkomende chronische ziekten van Nederland. Ruim 1,2 miljoen Nederlanders hebben officieel de diagnose.

Bij diabetes kan het lichaam de bloedsuiker niet meer in evenwicht houden. Dit komt doordat het lichaam te weinig van het hormoon insuline heeft. Insuline heeft het lichaam nodig om de bloedsuikers in de cellen op te kunnen nemen. Bij veel mensen met diabetes reageert het lichaam niet meer goed op de insuline. Hierdoor kun je problemen krijgen met ogen, nieren, bloedvaten en voeten. Mensen met obesitas hebben 8 maal zoveel kans om diabetes te krijgen.

 

2 Typen Diabetes

Er zijn twee typen diabetes. De meest voorkomende is diabetes mellitus type 2: negen van de tien mensen met diabetes heeft diabetes mellitus type 2. Zij hebben te weinig insuline in het lichaam en reageren niet meer goed op de insuline.

Bij diabetes mellitus type 1 vernielt het afweersysteem de insuline. Het afweersysteem vergist zich. Mensen met diabetes type 1 moeten elke dag bloedsuikers meten, insuline spuiten of een pompje dragen. Zij kunnen geen hap eten zonder eerst te berekenen hoeveel insuline ervoor nodig is!

 

Voeding en Diabetes

Voeding speelt bij diabetes dan ook een cruciale rol, zowel bij diabetes type 1 als bij diabetes type 2. Het gaat daarbij vooral om een gezond voedingspatroon. De balans van de koolhydraat inname, voldoende vezels en niet teveel zout en vet eten zijn daarbij belangrijke kenmerken. Als diëtist geef ik ondersteuning in de omschakeling naar een nieuw voedingspatroon en de handhaving hiervan.

Mocht jij gezonder willen eten om de bloedglucosewaarden en diabetes onder controle te krijgen? Wil jij hier praktische tips en begeleiding/coaching bij? Dan is het raadzaam om naar een diëtist te gaan.

Terug naar overzicht

Diabetis

Hypertensie (verhoogde bloeddruk)

Hypertensie ofwel een verhoogde bloeddruk is één van de belangrijkste doodsoorzaken in de wereld! In Nederland heeft 37,4% van de mannen een te hoge bloeddruk, waar dit bij vrouwen op gemiddeld 26,2% ligt.

 

De bloedsomloop wordt in stand gehouden door het hart. Het hart knijpt krachtig samen om het bloed via de slagaders het lichaam door te pompen. Als de bloeddruk hoger is dan normaal, merk je daar meestal niets van. Toch is een hoge bloeddruk gevaarlijk, het is namelijk een belangrijke risicofactor voor hartziekten. Mensen met een te hoge bloeddruk hebben dan ook een verhoogd risico op hartziekten. De kracht op de vaatwanden is groter dan normaal. Hierdoor kunnen op termijn de wanden van de bloedvaten beschadigen (aderverkalking). 

 

Hypertensie en Voeding

Bij hypertensie is het mogelijk om met een gezonde leefstijl de risicofactoren zoveel mogelijk te beperken. Dit is te realiseren met een gezond voedingspatroon en door voldoende te bewegen. Bij een flink te hoge bloeddruk zullen er waarschijnlijk ook medicijnen opgestart worden.

 

Heb jij een hoge bloeddruk en zoek je ondersteuning deze te verlagen doormiddel van een gezonde leefstijl? Dan ben je bij een diëtist aan het juiste adres. Een diëtist kan de knelpunten uit de voeding halen en je ondersteunen tijdens de toepassing van de adviezen.

Terug naar overzicht
Diabetis

Maag- en darmklachten

53% van de Nederlanders heeft wel eens last van maag- en darmklachten. Er gaat dagelijks een grote variatie aan voeding/voedingsstoffen door de maag en darmen. Er zijn dan ook veel ziektebeelden waarbij voeding een cruciale rol speelt bij de behandeling. Gerelateerde ziektebeelden zijn voornamelijk: Chronische Obstipatie, Divertikels, Prikkelbaar darmsyndroom, Coeliakie, Voedselovergevoeligheid, Lactose-intolerantie, de ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa.

 

Bij maag- en darmklachten zijn er diverse kenmerken waarmee klachten verminderd of ondersteund kunnen worden. Hierbij valt te denken aan voldoende vezels, voldoende vocht, regelmaat, productkeuze, regelmatig beweegpatroon of bijvoorbeeld een specifiek dieet als het FODMAP dieet. Als diëtist kan ik helpen bij het kiezen van de juiste dieetkenmerken die bij jou maag- en darmklachten passen. Daarnaast geef ik begeleiding en ondersteuning in de praktische toepassing, waarbij we de volwaardigheid van de voeding in de gaten houden.

Terug naar overzicht
Diabetis

Longfunctieproblemen

Onder longfunctieproblemen verstaan we: Astma, COPD, een Longembolie en Longfibrose. Een veelvoorkomend probleem bij longproblemen is gewichtsverlies of ondervoeding. Dit wordt veroorzaakt doordat de longen té hard moeten werken wat veel energie vraagt. Vaak gaat dit gepaard met een verminderde eetlust.

 

Gewichtsverlies veroorzaakt vervolgens een verminderde conditie en een afname van de spierkracht. Ondervoeding, of het risico op ondervoeding, willen we zoveel mogelijk tegen gaan, vanwege de vele risico’s die dit met zich mee brengt. Denk hierbij aan een verzwakt afweersysteem & een vertraagd herstel, een fysieke achteruitgang en afname van kwaliteit van leven.

 

Verlies jij gewicht door een longaandoening en zoek je begeleiding? Dan ben je bij een diëtist aan het juiste adres. Een diëtist kan je begeleiden in het behoud van een goed gewicht/conditie, ook wel voedingstoestand genoemd. Een volwaardige voeding, dat is aangepast op de energie- en eiwitbehoefte, staat daarbij centraal.

Terug naar overzicht

 

Diabetis

Voeding bij (top)Sport

Met behulp van een gezond voedingspatroon ben je in staat je sportprestaties te verbeteren. Of je nu aan hardlopen, voetballen of fitness doet, voeding voor, tijdens en na de training is cruciaal voor het uiteindelijke resultaat.

 

In de sportwereld zijn veel fabels en halve waarheden. Het is daarom belangrijk om advies te vragen aan een deskundige. In dit geval worden adviezen gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek afgestemd op de inspanning. Een goed advies kan namelijk veel klachten voorkomen. Denk hierbij aan maag- en darmklachten of een hongerklop. Zonder deze klachten presteer je simpelweg beter.

 

Daarnaast wordt de voeding afgestemd op geslacht, leeftijd, trainingsschema en de individuele behoefte rondom de sport. Denk hierbij aan een goede balans in vetten, koolhydraten, eiwitten en specifieke vitaminen en mineralen.

 

Hoe zorg je er nu voor dat jouw dagelijkse voeding past bij dat specifieke training- en wedstrijdprogramma? En dat je tijdens je sportprestatie geen klachten hebt? Dat is niet eenvoudig. Daar heb je uitgebreide voedingskennis, sportkennis en een flinke portie ervaring voor nodig! De diëtist is de aangewezen persoon om je hierbij te helpen.

Terug naar overzicht
Diabetis

Verhoogd Cholesterolgehalte

Je lichaam heeft cholesterol nodig om goed te kunnen functioneren. Cholesterol speelt onder andere een rol bij de productie van het celmembraan, hormonen, galzuren en vitamine D. Wanneer je echter te veel cholesterol hebt kan het gaan nestelen in je slagaderwanden, wat een vernauwend effect heeft. Hierdoor kunnen aderen dichtslibben en ontstaat er een verhoogde kans op een hartinfarct en een herseninfarct. Gelukkig kan een gezonde voeding helpen om het cholesterolgehalte te laten dalen en in balans te houden.

 

Een te hoog cholesterolgehalte kun je niet voelen. Vaak wordt het per toeval ontdekt bij een bloedonderzoek. Wel zijn er risicofactoren die het cholesterolgehalte verhogen zoals overgewicht, een te hoge bloeddruk, diabetes, roken, een traag werkende schildklier en erfelijkheid.

 

Een te hoog cholesterolgehalte wordt vaak behandeld met medicatie. Echter kan een aanpassing van de voeding het cholesterolgehalte fors laten dalen, door een gezond voedingspatroon aan te leren. Tevens kan gewichtsverlies extra bijdragen aan het verlagen van een hoge bloeddruk en het cholesterolgehalte.

 

Wil je je cholesterolgehalte op een gezond peil hebben? Kijk samen met een diëtist welke voeding hier aan bijdraagt en hoe we samen een gezond voedingspatroon kunnen opstellen.

Terug naar overzicht
Diabetis

Voeding tijdens Zwangerschap en Lactatie

Zwangerschap is een belangrijke tijd om te denken aan gezonde voeding: jij en je kind hebben voldoende voedingsstoffen nodig om in conditie te blijven en het kind goed te laten groeien. Voeding speelt dan ook een cruciale rol tijdens de zwangerschap!

 

Een zwangerschap vraagt veel van je lichaam. Om zo goed mogelijk voor jou en je kindje te kunnen zorgen, is een uitgebalanceerde voeding nodig. Het kan zijn dat je klachten of voedingsproblemen hebt, zoals overgeven, zwangerschapsdiabetes of een hoge bloeddruk. Een zorgvuldig samengestelde voeding is dan nog belangrijker.

 

Ben jij zwanger en heb je last van één van de volgende klachten of ziektebeelden? Dan is het verstandig om samen met een diëtist te beoordelen welke voeding het beste bij jou past.

- Overmatig overgeven

- Overgewicht vóór je zwangerschap

- Grote gewichtstoename bij je vorige zwangerschap

- Ondergewicht voor of tijdens eerdere zwangerschappen

- Voedselovergevoeligheid

- Diabetes

- Zwangerschapsdiabetes

- Hart- en vaatziekten

- Een spierziekte

- Een darmziekte

- Chronische obstipatie

- Hoge bloeddruk

- Specifiek voedingspatroon (veganisme of bijv. vegetarisch)

Terug naar overzicht
Diabetis

Gezonde Voedings advies

Gezonde voeding is voeding die voorziet in de dagelijkse behoeften van een mens zoals vocht, vetten, eiwitten, koolhydraten, vezels, vitaminen en mineralen. Deze voedingstoffen zorgen ervoor dat het menselijk lichaam normaal kan functioneren.

 

Dat een goed samengestelde voeding beter is voor de gezondheid weet iedereen. Weten wat goede voeding is, vraagt om kennis en wetenschappelijke inzichten. In de Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad is beschreven welke voedingsmiddelen en patronen leiden tot gezondheidswinst dat voort komt uit wetenschappelijk onderzoek. Als diëtist volg ik deze richtlijnen zodat adviezen gebaseerd zijn op de meest recente wetenschap en kennis. Door zoveel mogelijk van deze richtlijnen te volgen, verminder je de kans op het ontwikkelen van ziekte als hart- en vaatziekten, diabetes en kanker.

 

De meest recente richtlijnen geven het advies om in ons voedingspatroon meer plantaardige producten op te nemen en minder dierlijke producten. Advies:

- Eet dagelijks minimaal 200 gram groente en minimaal 200 gram fruit;

- Eet dagelijks minimaal 90 gram (3 sneetjes) bruin brood, volkoren brood of andere volkoren producten;

- Eet minimaal 15 gram ongezouten noten per dag (één handje);

- Neem enkele porties zuivel per dag (melk of yoghurt);

- Eet één keer per week vis, bij voorkeur vette vis;

- Drink dagelijks drie koppen thee.

 

Daarnaast zijn er nog de volgende adviezen gegeven, voor een beter voedingspatroon:

- Vervang graanproducten door volkoren producten;

- Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën;

- Vervang ongefilterde koffie door gefilterde koffie;

- Beperk de consumptie van rood vlees en bewerkt vlees;

- Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken;

- Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag;

- Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag;

- Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

 

Nu je deze adviezen hebt gelezen is het tijd voor de volgende stap: de uitvoering. Probeer je eens te houden aan een aantal richtlijnen en breid deze lijst rustig uit. Druk op de Print knop en hang de lijst op je koelkast.

 

Mocht jij gezonder willen eten en hier praktische adviezen en begeleiding/coaching bij willen hebben? Dan is het raadzaam een gesprek met een diëtist aan te gaan.

Terug naar overzicht
Diabetis

Overgewicht of Ondergewicht

Overgewicht

Indien je overgewicht hebt, weeg je meer dan passend is bij jou lengte. Dit heeft een nadelig effect op je gezondheid. Zo hebben mensen met overgewicht meer kans op het ontwikkelen van diabetes (suikerziekte), een hoge bloeddruk, galstenen, gewrichtsklachten en vormen van kanker.

 

Overgewicht wordt herkend aan: te hoog gewicht in verhouding tot je lichaamslengte, je BMI en te veel lichaamsvet. Als je wilt weten of je een te hoge BMI hebt, dan kan je op de website een test doen:  http://www.dietistenpraktijk-gracefullfood.nl/BMI.php. Vul je lichaamslengte en gewicht in en je krijgt jouw persoonlijke BMI waarde te zien.

 

Daarnaast kijken we bij overgewicht naar de middelomtrek. De middelomtrek meet je precies tussen de onderkant van je ribben en de bovenkant van je heup-bot. Vrouwen hebben overgewicht bij een omtrek van meer dan 80 cm en mannen bij een omtrek van meer dan 94 cm.

 

Overgewicht ontstaat vaak door een eetpatroon waarin te veel of verkeerd wordt gegeten in combinatie met te weinig bewegen. Een eetpatroon is daarbij het gedrag van de voedingsinname over een langere tijd. Een diëtist kan helpen dit eetpatroon te veranderen. Stap voor stap zetten we je ouder voedingsgewoonte om in een gezonde voedingspatroon.

 

Ondergewicht/ondervoeding

Indien je ondergewicht hebt, weeg je minder dan passend is bij jou lengte. Globaal wordt dit gekenmerkt bij een BMI onder de 18.5 en bij ouderen (>65) bij een BMI onder de 20. Daarnaast is gewichtsverlies van meer dan 10% in de laatste 6 maanden of meer dan 5% in de laatste maand een indicatie van ondervoeding. Ook iemand met een hoog BMI kan dus ondervoed zijn!

 

Ondervoeding kan chronisch zijn bij een persoon met een laag lichaamsgewicht, maar ontstaat vaak bij ziekten. Risicogroepen voor mensen met ondervoeding zijn ouderen, chronisch zieken en patiënten rond een operatie. Ondervoede patiënten herstellen minder goed van een ziekte of operatie en hebben een groter risico op complicaties. Kernmerken zijn: gewichtsverlies, daling van spiermassa/kracht, daling van de weerstand, complicaties als infecties en een vertraagde wondgenezing.

 

Als diëtist help ik het eetpatroon zo aan te passen dat je lichaam meer voedingsstoffen krijgt om je gewicht in stand te houden of toe te laten nemen. Daarnaast kijk ik of met de huidige voeding alle vitaminen en mineralen ingenomen worden.

Terug naar overzicht