HeaderGracefullfood
Facebook logo Instagram logo LinkedIn Twitter

T. 06 381 300 69
KVK. 61222186

Blog


‘Chickpeas’

Chickpeas

Maart: Grace Bosch (diëtist)

Heb jij ook zo vaak op vrijdagavond zin in iets lekkers, maar wil je niet gelijk aan de chips of kaas en worst? Een goed alternatief zijn geroosterde ‘chickpeas’, ook wel kikkererwten. Een kikkererwt is een peulvrucht en bevat per 100 gram ongeveer 127 kcal, 55 gram koolhydraten, 20 gram eiwit, 5 gram vet en 15 gram voedingsvezels. Daarnaast zit er vitamine B1, B6, foliumzuur, magnesium, kalium, calcium en zink in. Een prima vrucht om geregeld te nuttigen als je het mij vraagt! De kikkererwt kan je kennen van hummus en falafal. Daarnaast worden kikkererwten gebruikt als een groenten in een bijgerecht of in salades. Wanneer je de kikkererwt roostert in de oven, worden ze heerlijk knapperig. Geschikt voor een heerlijke snack voor het weekend.
Wat heb je hier voor nodig? Een blik kikkererwten, een beetje olijfolie en kruiden naar keuze. Hierbij valt te denken aan: zout, paprikapoeder, knoflookpoeder, rozemarijn, honing, kaneel of nootmuskaat.

To do:

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Spoel de kikkererwten goed af en maak ze droog.
  • Leg de kikkererwten op een bakplaat en besmeer ze met een scheutje olie.
  • Kruid de kikkererwten met je kruid naar keuze.
  • Doe de bakplaat in de oven en laat ze hier 20 à 30 minuten in, totdat de kikkererwten knapperig zijn. Hussel halverwege de kikkererwten even om.
Naast dat je één soort kruid kan gebruiken om te kruiden, zijn er ook lekkere mengsels mogelijk. Neem nou bijvoorbeeld een van de volgende combinaties:
  • - 1 tl paprikapoeder, snufje chilipoeder en een snufje zout.
  • - 1 tl knoflookpoeder, 1 tl paprikapoeder en een snufje zout.
  • - Honing met kaneel voor de zoete variant.
  • De kikkererwten kan je in een afgesloten bakje of pot zeker vijf dagen bewaren. Zo is het ook een makkelijke snack om mee te nemen, bijvoorbeeld naar de bioscoop, voor op het werk of mee naar school.

    Snack- se!

    Bekijk ook....


    Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



    Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



    Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

    Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



    Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

    Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


    Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


    SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


    Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


    AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


    Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


    'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


    'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


    'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


    Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


    Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


    Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


    Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.