HeaderGracefullfood
Facebook logo Instagram logo LinkedIn Twitter

T. 06 381 300 69
KVK. 61222186

Blog


Goede voornemens!

Goede voornemens

Januari: Grace Bosch (diëtist)

Een nieuw jaar, oftewel tijd voor goede voornemens. Minder snoepen, minder drinken, meer bewegen.. Echter vallen veel mensen op de eerste dag van het goede voornemen, nieuwjaarsdag,  alweer terug in hun oude gedrag. “Nou nog één oliebol dan, de allerlaatste”. “Wijntje? Lekker:  Het is niet voor niks een Nieuwjaar borrel hé?”. Herkenbaar?

Denk niet direct in grote voornemens, die haaks staan op je huidige levensstijl, maar in kleine dagelijks doelen!

Telkens kleine stapjes nemen zal er uiteindelijk toe leiden dat je je voornemen haalt! Laat jezelf en je lichaam wennen aan kleine veranderingen en neem ze langzaam op in je eet- en levenspatroon.

Veel gemaakte eetfouten zitten hem in kleine dagelijks dingen. Bijvoorbeeld twee keer opscheppen van de warme maaltijd, toch een tweede bakje chips pakken, uit gewenning een extra glas wijn inschenken of eten zonder aandacht (bijvoorbeeld voor de televisie of in de auto). Dergelijke voeding innames behoort bij veel mensen tot de dagelijkse gang van zaken.


Om dit aan te pakken helpt het om plannen te maken. Formuleer nu eens drie punten die je relatief gemakkelijk kunt vernaderen, maar waar je wel winst uit haalt. Doorgaand op bovenstaand voorbeeld kan je denken aan:

  • Maximaal één keer opscheppen met de warme maaltijd;
  • Maximaal één bakje chips eten in het weekend;
  • Eten met aandacht, niet voor de tv of in de auto, maar ga er bewust voor zitten.

Vind je dit lastig, zorg er dan voor dat je jezelf niet in de verleiding kan brengen. Probeer het onderstaande maar eens uit:

  • Als ik een portie van de warme maaltijd hebt opgeschept haal ik de pannen van tafel om niet in de verleiding gebracht te worden om een tweede keer op te scheppen;
  • Als ik in het weekend een bakje chips heb ingedaan, maak ik de zak chips goed dicht en ruim deze op, zodat ik minder gemakkelijk een tweede portie pak. Daarnaast zet ik rauwkost en wat nootjes op tafel, zodat ik wel wat heb om te knabbelen;
  • Als ik met de warme maaltijd bezig ben dek ik ondertussen de tafel alvast, zodat ik minder de neiging krijg om voor de tv te gaan eten.

Lukt het aardig om een doel vast te houden, dan pak je een nieuw doel erbij.

Heel veel succes!

Grace Bosch

Diëtist

Bekijk ook....


Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.