HeaderGracefullfood
Facebook logo Instagram logo LinkedIn Twitter

T. 06 381 300 69
KVK. 61222186

Blog


H2O

Chickpeas

April: Grace Bosch (diëtist)

Voldoende (water) drinken
Vocht/water is een belangrijke bouwsteen voor het menselijk lichaam, want water:

  • ondersteunt de opname van voedingsstoffen in de dunne darm;
  • transporteert de voeding- en afvalstoffen door het lichaam;
  • regelt de lichaamstemperatuur, door middel van zweten.

Naast deze effecten op het lichaam geeft water ook een verzadigd gevoel. Door het regelmatig drinken van water kunnen je hersenen makkelijker het honger- en dorstgevoel onderscheiden. In plaats van je ‘hongergevoel’ tegemoet te komen met voedsel, kan een glas water ook vaak volstaan. Tevens behoud je langer een verzadigd gevoel door voldoende te drinken.

Maar hoeveel water moeten we nou eigenlijk drinken?
Er wordt aanbevolen per dag 1.5 tot 2 liter vocht te drinken. Het beste is om vocht binnen te krijgen met drinken dat weinig tot geen calorieën bevat. Calorieën in drinken worden namelijk ook wel ‘loze calorieën’ genoemd: ze leveren veel calorieën, maar amper voedingsstoffen waar het lichaam baat aan heeft.

Maar, hoe krijg je deze hoeveelheid vocht binnen zonder er teveel calorieën aan te besteden? Hier een vijftal tips.

1. Drink water
In water zitten geen calorieën, het is overal bij de hand en het is een goede dorstlesser. Door een kan water te vullen en deze op het aanrecht te zetten, of een fles water te vullen en deze in de tas te stoppen, word je sneller herinnerd aan het drinken van water.

2. Water met een smaakje (deel 1)
Vind jij water saai om te drinken? Probeer zelf smaak te maken door het toevoegen van producten. Hierbij valt te denken aan vers fruit: bijvoorbeeld aardbeien of frambozen, citrusvruchten: een schijfje citroen, limoen of grapefruit, of groenten: in het bijzonder komkommer. Ook kruiden zoals mint en dille zijn goed voor de smaak. Combinaties van bovengenoemde opties zijn ook aan te raden. Mijn persoonlijke favoriet: water + citroen + komkommer + mint.

3. Water met een smaakje (deel 2)
Vul een ijsblokjeshouder met één van de opties bij tip 2. en vul dit aan met water. Wanneer deze ijsblokjes ingevroren worden, trekt de smaak van de producten in het ijs. Één of twee ijsblokjes zijn daardoor al voldoende om een subtiele smaak aan je water af te geven.

Ijswater

4. Heet water
Ook heet water is goed voor de vocht inname. Hierbij valt natuurlijk te denken aan koffie en thee (het liefst zonder melk en suiker). Een andere lekkere optie voor het drinken van heet water is het toevoegen van citroensap of een takje munt (of beide).

5. Zelfgemaakte ijsthee
Maak thee van een groene thee smaak, laat dit afkoelen en je hebt ijsthee. De ijsthee kan je eventueel nog op smaak brengen door een schijfje citroen

 

Bekijk ook....


Koken zonder pakjes - '5 tips voor het koken zonder pakjes en zakjes'



Stamppot tijd - 'Stamppot, ook voor in de lente, zomer en herfs.! '



Bewegen in de winter - 'Bewegen is goed, meer bewegen is beter '



Doelen stellen - '2019, een nieuw jaar, een nieuwe start. '



Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.