HeaderGracefullfood
Facebook logo Instagram logo LinkedIn Twitter

T. 06 381 300 69
KVK. 61222186

Blog


Mmmm Granola!

MmmGranola

Februari: Grace Bosch (diëtist)

Granola, dit heerlijke mengsel blijf ik maken.. opnieuw en opnieuw. Als ontbijt met yoghurt en fruit of lekker als uitgesteld toetje in de loop van de avond. Zo één keer in de twee weken word ik thuis dan ook aangespoord om granola te maken; de voorraad is dan al weer op! Maar wat is granola eigenlijk? Waarin verschilt het met de bekende muesli en cruesli?
  • Muesli bestaat uit allerlei granen, bijvoorbeeld haver, tarwe, gerst, rogge en spelt. Soms worden daaraan noten, gedroogd fruit, kokosrasp, chocola of andere smaakmakers toegevoegd. In principe is muesli ongezoet en niet geroosterd.
  • Cruesli is een variant op muesli. In feite zijn het knapperige (‘crunchy’) muesli brokken, die ontstaan door het gebruik van olie, boter, suiker, honing of een andere suikervervanger. Hierdoor wordt cruesli vaak energierijker dan muesli, dit is echter wel afhankelijk van de overige toevoegingen als noten, gedroogd fruit etc.
  • Granola is in principe cruesli, dat bestaat uit havermoutvlokken gemengd met onder andere: noten en zaden, olie en/of honing en dan geroosterd in de oven. Het grote verschil tussen granola en cruesli zit hem simpelweg in de benaming van het product. Granola wordt gezien als een gezonde versie, die veelal huisgemaakt is.

Het leuke aan granola is dat jezelf in de hand hebt/bepaald wat erin zit en eenvoudig te maken is!
Maar hoe maak ik nou mijn eigen Granola? Hier het recept:

Het recept:

Benodigde ingrediënten:

- 200 gram havervlokken (oats)
- 200 gram gemengde noten (bijv. amandelen, walnoten, pecannoten en paranoten)
- 50 gram zaden (bijv. lijnzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten)
- 5 el honing
- 5 el olie
- 5 el geraspte kokos*
- 50 gram gedroogd fruit (bijv. rozijnen, abrikozen, cranberries)*

*Optioneel (dit kan je weg laten om de granola minder energierijk te maken)

To do:

    1. Hak in een mixer of met een mes de noten.
    2. Doe de havervlokken in een (grote) kom en meng de noten, de zaden en eventueel het kokos hier door.
    3. Mix de honing en de olie door het mengsel.
    4. Spreid het geheel uit op een bakplaat.
    5. Het mengsel kan nu voor ca. 20 min in de oven op  180 graden.
    6. Haal de granola uit de oven en voeg het (eventueel fijngehakte) gedroogd fruit aan toe.
    7. Als de granola afgekoeld is kan het in een afsluitbare verpakking geplaatst worden.

Bekijk ook....


Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.