HeaderGracefullfood
Facebook logo Instagram logo LinkedIn Twitter

T. 06 381 300 69
KVK. 61222186

Blog


SpringRolls

portie_grootte

November: Grace Bosch (diëtist)

Ben jij op zoek naar een nieuw tussendoortje of een heerlijk gezonde lunch? Dan moet je echt een Spring Rolls proberen. Spring Rolls zijn rolletjes van geweekt rijstpapier. Deze velletjes rijstpapier kun je met oneindig veel variaties vullen. Vaak worden hier diverse groenten voor gebruikt. Naast de groenten kan er ook vis in, zoals garnalen en zalm, of fruit, zoals stukjes mango en appel. Naast dat ze erg lekker zijn, zijn ze door het rijstpapier en de vulling erg gezond! Daarmee is een Spring Roll een perfect tussendoortjes of een lekkere lunch.

Wat heb je nodig voor 4 rolletjes?

  • 4 velletjes rijstpapier*
  • 200 gram glas noodles
  • 75 gram rucola sla
  • Een kwart komkommer
  • Een wortel
  • Een lente uitjes
  • Evt. avocado
  • Kruiden (bijv. basilicum, tijm, verse munt)

 

* Rijstpaper zijn dunne velletjes gemaakt van rijst en water. Ze zijn bij de Chinese supermarkten te koop. De verpakkingen zijn vaak transparant met een afbeelding op de voorkant. Ze zijn in verschillende formaten verkrijgbaar. Je kan daarmee eenvoudig de portie grootte aan het eetmoment aanpassen (tussendoortje of lunch).

 

Zo maak jij je eigen Spring Rolls :

Stap 1. Snijd de groenten die je in de Spring Rolls wilt doen.  In bovenstaand recept maak ik gebruik van rucola sla, komkommer, wortels en lente uitjes. Het makkelijkst is de groenten in reepjes te snijden. Zo zijn de groenten makkelijker op te rollen.

 

Stap 2. Het weken van het rijstpapier.

Er zijn twee manieren om de Spring Rolls te weken. De één is het velletje in een kom of bak met heel warm water te dopen. Wanneer het velletje rijstpapier zacht is, leg je deze op het aanrecht, op een groot bord of een grote snijplank. Het nadeel hierbij, vind ik, is dat het moeilijk is om je velletje rijstpapier netjes neergelegd te krijgen.

 

De tweede optie is om op het aanrecht een velletje keukenpapier te leggen en deze nat te maken met warm water. Hier leg je het velletje rijstpapier op. Vervolgens leg je nog een nat keukenpapiertje bovenop het velletje. Door het warme natte keukenpapier weekt het velletje rijstpapier. Wanneer het geweekt is kan het bovenste velletje keukenpapier rustig weggehaald worden.

 

Stap 3. Als het rijstvel zacht en transparant is kan het vullen beginnen. Leg de vulling in het midden van het rijstvel. Het is het makkelijkst de vulling helemaal rechts of helemaal links neer te leggen (aan het einde van het vel). Hierdoor kan je straks makkelijker rollen. Zorg dat er nog wel een randje aan de zijkant over is, deze heb je nodig om met het inrollen te kunnen beginnen.

 

Stap 4. Vouw de onder en bovenkant tot de vulling naar binnen. Daarna kan je beginnen met rollen. Het geweekte rijstvelletje is plakkerig, dus als het goed zit kan je er beter niet meer aankomen.

 

Stap 5. Eet smakelijk! Je kan de Spring Rolls serveren met een lekker sausje. Bijvoorbeeld zoete chilisaus, Tamari of Soja saus.

Bekijk ook....


Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.