HeaderGracefullfood

Blog


Stamppot tijd!

Stamppot tijd

Februari 2019: Manon van Aalst, diëtist

We zitten al een tijdje in de winter die eindigt op 20 maart 2019. Voor de meeste mensen hoort bij de winter een lekkere stamppot. Aangezien we nog dik een maand te gaan hebben in de wintertijd, maar je natuurlijk niet alleen in de winter een stamppot kunt maken maar ook in de lente, zomer of herfst, geef ik je hierbij wat tips voor een verantwoorde stamppot:

 

  • Het voordeel aan een stamppot is dat je er veel groenten in kunt verwerken en ook veel soorten groenten. We kennen allemaal wel de bekende stamppotten zoals boerenkool of hutspot, maar wat dacht je eens van een stamppot van spruitjes of in plaats van aardappel met zoete aardappel. Voeg eens gebakken ui, paprika, champignons of cherrytomaatjes toe voor extra groente;
  • Let goed op de verhoudingen. Normaal gebruiken de meeste in verhouding meer aardappelen dan groenten. Neem gerust eens wat minder aardappelen en wat meer groenten, bijvoorbeeld 50/50;
  • Stamppot staat bekend door het gebruik van vetrijke producten zoals (room)boter, spekjes, jus en (rook)worst. Maak een keuze als je wel graag een vet product wilt gebruiken. Neem bijvoorbeeld wel de spekjes en niet de rookworst. Ook kun je veel producten vervangen. Spekjes kunnen vervangen worden voor (gerookte)kipfilet, ham, handje ongezouten noten of knapperige tofu. Je kunt in plaats van (rook)worst ook eens een tartaartje nemen, een stukje vis of (zelfgemaakte) vegetarische balletjes;
  • Maak de stamppot eens smeuïg met wat kookvocht of melk in plaats van (room)boter;
  • Verwerk eens ‘vergeten’ groente door de stamppot zoals pastinaak, aardpeer of koolrabi. Je zult verstelt staan van de smaak en het effect;
  • Wanneer je je koolhydraten of calorieën wilt beperken kun je ook in plaats van aardappels eens knolselderij of koolraap gebruiken;
  • Stamppot is lekker maar hoe verleidelijk het ook is om nog een tweede keer op te scheppen van die lekkere stamppot, houdt het bij één bord! En vergeet vooral ook niet te genieten! Eet smakelijk!

 

Veel (eet)plezier!

 

Manon van Aalst, diëtist

 

Bekijk ook....


Koken zonder pakjes - '5 tips voor het koken zonder pakjes en zakjes'



Stamppot tijd - 'Stamppot, ook voor in de lente, zomer en herfs.! '



Bewegen in de winter - 'Bewegen is goed, meer bewegen is beter '



Doelen stellen - '2019, een nieuw jaar, een nieuwe start. '



Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.