HeaderGracefullfood

Blog


5 tips voor het koken zonder pakjes en zakjes

5 tips voor het koken zonder pakjes en zakjes

Maart 2019: Grace Bosch, diëtist

Tijdens spreekuren hoor ik geregeld dezelfde vragen terugkomen. Één daarvan is “hoe te koken zonder pakjes en zakjes”. Dit kan zijn door calorieën te verminderen bij overgewicht, maar ook voor bijvoorbeeld het verlagen van de suiker bij diabetes of het zout bij een te hoge bloeddruk of nierproblemen. Om je op weg te helpen zetten we een aantal tips voor je op een rij.

 

Tip 1. Zorg ervoor dat je de basis kruiden op voorraad hebt.

Denk daarbij aan peper, zout, chilipeper, komijn, paprikapoeder, kerrie, oregano, tijm, kaneel, noodmuskaat, kruidnagel, laurier, kardemon en gember. Zo kan je altijd je maaltijden op smaak brengen met de basis producten.

 

Tip 2. Gebruik een kruidenwijzer.

Op de site van de Nierstichting 1  is een mooie digitale kruidenwijzer te vinden. Soms zijn de ouderwetse kruidenwijzer ook nog te vinden in de kringloop of op de rommelmarkt. Een kruidenwijzer laat heel mooi zien waar je specifieke producten mee kan kruiden. Bij aardappelen passen. Bijv. knoflook, paprikapoeder en rozemarijn bij de aardappelen en citroensap, knoflook of nootmuskaat bij de broccoli.

 

Tip 3. Maak je eigen kruidenmixen.

Een ingrediëntenlijst op een etiket staat op volgorde van wat er het meest in zit naar wat er het minst inzit. Bij kruidenmixen is over het algemeen het hoofdingrediënt zout. Zonde, want juist de andere kruiden maken een specifieke smaak. Gelukkig kan je gemakkelijk zelf je kruidenmixen maken. Denk daarbij aan een cajun mix, Italiaanse mix of juist een Indonesische mix. Ook hiervan staan op de site van de Nierstichting2 de juiste hoeveelheden.

 

Tip 4. Toch op zoek naar kant- en klare producten?

Ben je toch op zoek naar kant- en klare mixen of kruiden, kijk dan eens naar de kruiden van het merk Euroma3. Zij hebben diverse kruidenmixen, bijv. Mediterrane ovengroenten kruiden, gehakt of Portugese kipkruiden. In tegenstelling tot veel fabriekanten zijn de kruidenmixen van Euromare zonder zout en bevatten ze puur de kruiden en specerijen.

 

Tip 5. Op zoek naar meer variaties en opties?

Kijk dan eens naar kookboeken. Er zijn veel kookboeken die over het gebruik van kruiden en specerijen gaan. Denk daarbij aan de boeken van Spice Wise4 (Michel Hanssen) of bijvoorbeeld de koken zonder pakjes en zakjes5 reeks van Karin Luiten. Erg leuke boeken zijn ook de reeks Eet als een Expert6 van I am  a foodie (ontwikkeld door diëtisten en wetenschappers). Daarnaast zijn er natuurlijk enorm veel blog’s met recepten online te vinden.

 

Veel kookplezier en alvast Eetsmakelijk!

 

Links:

  1. https://www.nierstichting.nl/kruidenwijzer/producten/
  2. https://www.nierstichting.nl/kruidenwijzer/maak-je-eigen-kruidenmix/
  3. https://www.euroma.nl/
  4. https://www.spicewise.nu/
  5. https://www.kokenmetkarin.nl/zonder-pakjes-zakjes/
  6. https://www.iamafoodie.nl/winkel/

Bekijk ook....


Koken zonder pakjes - '5 tips voor het koken zonder pakjes en zakjes'



Stamppot tijd - 'Stamppot, ook voor in de lente, zomer en herfs.! '



Bewegen in de winter - 'Bewegen is goed, meer bewegen is beter '



Doelen stellen - '2019, een nieuw jaar, een nieuwe start. '



Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.