HeaderGracefullfood
Facebook logo Instagram logo LinkedIn Twitter

T. 06 381 300 69
KVK. 61222186

Blog


Cijfertik

Tussendoortjes

Februari 2015: Hans Bosch (vader)

Niet iedereen weet het maar ik heb een cijfertik. Misschien is het ook wel een beetje dwangmatig. Als ik de trap oploop tel ik de treden. Elke dag. Terwijl ik heel goed weet dat die trap 13 treden heeft. Met die wetenschap zullen jullie beseffen dat het voor mij heel moeilijk is om niet elke dag op de weegschaal te gaan staan. Een digitale weegschaal op de badkamer waar ik me elke ochtend scheer. Een weegschaal met prachtige oplichtende cijfertjes. Pak me dan……ben je niet nieuwsgierig wat je gewicht vandaag is……ben je afgevallen of misschien wel aangekomen? Niet doen zegt Grace. Ze is streng maar rechtvaardig. Als tip krijg ik om me alleen bij ons wekelijkse weegmoment te wegen. Op dat moment kijken we ook naar het BMI, vetpercentage, spiermassa en nog wat andere “waarden”. Ik ben van de oude stempel. Het gewicht en het BMI dat kan ik het best onthouden. Het BMI kan ik ook zelf uitrekenen. Gezien mijn cijfertik is dat geen straf. Je deelt je gewicht door je lengte in het kwadraat. Hoe simpel kan het leven zijn.

We hebben een compromis bereikt. Elke maandagavond ga ik bij Grace op de weegschaal. De zaterdagochtend die daaraan voorafgaat ga ik op mijn “eigen” weegschaal. Op dat moment weet ik hoe ik de week ben doorgekomen. Valt het tegen dan heeft dat tot gevolg dat ik mijzelf in het weekend niets of nauwelijks wat kan toestaan. Valt het mee dan is het weekend nog gezelliger! Even wat cijfers. We zijn allemaal resultaat gericht en het resultaat mag er zijn. Ik ben tot nu toe 5,2 kilo afgevallen. Daar heb ik 45 dagen over gedaan. Dat is 115 gram per dag. 5% van mijn startgewicht ben ik kwijt. Mijn doelstelling is om aan het einde van het jaar 15 kilo kwijt te zijn. Dat betekent dat ik op dit moment 35% van mijn doelstelling heb gehaald en nog 65% heb te gaan.

Mijn eerste doelstelling op korte termijn heb ik gehaald. Onder de 100 kilo komen. En weet je hoe leuk en stimulerend het is dat die eerste doelstelling is beloond door mijn lieftallige vrouw en dochter die toevallig ook mijn diëtiste en voedingscoach is. Een heerlijke creme om mijn ingevallen gezicht (grapje) in conditie te houden. Met gepaste trots en een knuffel heb ik deze stimuleringspremie met dank aanvaard.

Maar het is ook niet niets 115 gram per dag. Mijn cijferbrein slaat op hol. Help. Als ik in dit tempo doorga, we hebben dit jaar nog 320 dagen te gaan, dan betekent dat ik dit jaar in totaal meer dan 42 kilo zal afvallen. Ik schrik en raak in de war. Dat kan de bedoeling niet zijn. Dat gaat niet gebeuren natuurlijk. Het kwartje valt. Het gaat heel goed met mijn nieuwe levensstijl. Het geheim is naar mijn mening regelmaat, variatie en bewust eten. Ik ben niet op dieet. Elke ochtend twee boterhammen. Vier boterhammen mee naar het werk. Af en toe kaas maar doorgaans magere vleeswaren. En een stukje fruit. En volgens Grace moet ik eigenlijk nog een tussendoortje. ’s Avonds een lekkere sinaasappel en een bakje yoghurt met zelfgemaakte granola. Ik zou liegen als ik het ook in het weekend makkelijk vind. Maar van een heerlijke makreel van de markt, wat snoeptomaatjes, dadels met geitenkaas of een toastje met ossenworst valt goed te genieten. Heerlijk. En dan te bedenken dat ik mee doe aan de vrijdagmiddag borrel op het werk (maar wel van de chips en nootjes afblijf), naar de Pizzeria ben geweest (maar een heerlijke vis met salade en een beetje spaghetti heb gegeten) en mij afgelopen vrijdag heb laten gaan bij een etentje en aan heerlijke rode wijn heb geslobberd.

Dat laatste betekent wel dat terwijl ik dit schrijf nog niet volledig ben uitgezweten van een work out op de home trainer. Buiten onder het afdak. In de zon. In de vrieskou. Oortjes in en opzwepende muziek. Ik voel me fit. Vanmiddag nog een pittige wandeling. Het voorjaar en het tennisseizoen komt er aan. De mountainbike moet weer worden opgepoetst. Stel je voor dat ik echt in beweging kom. Ik geef mijzelf een schouderklopje. Goed bezig jongen. Ga zo door…….

Bekijk ook....


Goede Voornemens! - 'Moeite met Goede voornemens? Zo haal je ze! '



Peulvruchten - '2016, het jaar van de Peulvrucht!'



Vis - 'Advies: Éénmaal vette Vis in de week! '

Vlees - 'Hoe eten we verstandig vlees? De nieuwe richtlijnen van de Gezondheidsraad'



Paksoi - Pak choi - 'Paksoi, een verrassend lekkere groenten. Probeer het ook eens!'

Stil aan de overkant - 'Een blog van mijn vader, heeft hij zijn doelstelling van 2015 bereikt? Hoe ziet 2016 eruit? Lees het hier. '


Seizoensgroenten - ' Wat zijn ze en waarom zou je ze eten? Ik leg het je uit.'


SpringRolls - 'Een super gezond tussendoortje in rijstpapier!'


Portiegrootte - 'Weet jij wel hoeveel je eet?..'


AppelChips - 'De gezonde avondsnack: een goede vervanger een zak chips.'


Een gezonde barbecue - 'Er is mooi zomers weer voorspeld.. en wij Nederlands duiken massaal de schuur in om de barbecue te ontvlammen. Hoe houden we het barbecuen een beetje gezond?


'Het JoJo effect.' - Een blog over mijn vaders ervaring na 5 maanden afvallen!


'H2O' - H2O: Water drinken? Water is de belangrijkste bouwsteen van ons lichaam. Maar hoeveel water hebben we nodig en hoe maak ik 'lekker' water?


'Chickpeas' - Een gezonde vrijdagavond snack en lekker voor mee naar het werk of school.


Mmmm Granola! - Een gezond recept voor het maken van je eigen Granola!


Cijfertik - Een blog van mijn vader over zijn eerste maand afvallen.


Gezonde tussendoortjes - Een blog met tips voor gezonde tussendoortjes..


Let's Go! - Een blog van mijn vader over zijn ervaring met afvallen.