Blog – 5 tips voor het koken zonder pakjes en zakjes

5 tips voor het koken zonder pakjes en zakjes

 

Maart 2019: Grace Bosch, diëtist

Tijdens spreekuren hoor ik geregeld dezelfde vragen terugkomen. Één daarvan is “hoe te koken zonder pakjes en zakjes”. Dit kan zijn door calorieën te verminderen bij overgewicht, maar ook voor bijvoorbeeld het verlagen van de suiker bij diabetes of het zout bij een te hoge bloeddruk of nierproblemen. Om je op weg te helpen zetten we een aantal tips voor je op een rij.

Tip 1. Zorg ervoor dat je de basis kruiden op voorraad hebt.

Denk daarbij aan peper, zout, chilipeper, komijn, paprikapoeder, kerrie, oregano, tijm, kaneel, noodmuskaat, kruidnagel, laurier, kardemon en gember. Zo kan je altijd je maaltijden op smaak brengen met de basis producten.

 

Tip 2. Gebruik een kruidenwijzer.

Op de site van de Nierstichting 1 is een mooie digitale kruidenwijzer te vinden. Soms zijn de ouderwetse kruidenwijzer ook nog te vinden in de kringloop of op de rommelmarkt. Een kruidenwijzer laat heel mooi zien waar je specifieke producten mee kan kruiden. Bij aardappelen passen. Bijv. knoflook, paprikapoeder en rozemarijn bij de aardappelen en citroensap, knoflook of nootmuskaat bij de broccoli.

 

Tip 3. Maak je eigen kruidenmixen.

Een ingrediëntenlijst op een etiket staat op volgorde van wat er het meest in zit naar wat er het minst inzit. Bij kruidenmixen is over het algemeen het hoofdingrediënt zout. Zonde, want juist de andere kruiden maken een specifieke smaak. Gelukkig kan je gemakkelijk zelf je kruidenmixen maken. Denk daarbij aan een cajun mix, Italiaanse mix of juist een Indonesische mix. Ook hiervan staan op de site van de Nierstichting2 de juiste hoeveelheden.

 

Tip 4. Toch op zoek naar kant- en klare producten?

Ben je toch op zoek naar kant- en klare mixen of kruiden, kijk dan eens naar de kruiden van het merk Euroma3. Zij hebben diverse kruidenmixen, bijv. Mediterrane ovengroenten kruiden, gehakt of Portugese kipkruiden. In tegenstelling tot veel fabriekanten zijn de kruidenmixen van Euromare zonder zout en bevatten ze puur de kruiden en specerijen.

 

Tip 5. Op zoek naar meer variaties en opties?

Kijk dan eens naar kookboeken. Er zijn veel kookboeken die over het gebruik van kruiden en specerijen gaan. Denk daarbij aan de boeken van Spice Wise4 (Michel Hanssen) of bijvoorbeeld de koken zonder pakjes en zakjes5 reeks van Karin Luiten. Erg leuke boeken zijn ook de reeks Eet als een Expert6 van I am a foodie (ontwikkeld door diëtisten en wetenschappers). Daarnaast zijn er natuurlijk enorm veel blog’s met recepten online te vinden.

Veel kookplezier en alvast Eetsmakelijk!

Links:

  1. https://www.nierstichting.nl/kruidenwijzer/producten/
  2. https://www.nierstichting.nl/kruidenwijzer/maak-je-eigen-kruidenmix/
  3. https://www.euroma.nl/
  4. https://www.spicewise.nu/
  5. https://www.kokenmetkarin.nl/zonder-pakjes-zakjes/
  6. https://www.iamafoodie.nl/winkel/
© 2021 Diëtistenpraktijk Gracefullfood | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafische vormgeving Door Doreen | Technische realisatie Sieronline B.V.