Blog – Appel Chips

Appel Chips

Juli: Grace Bosch (diëtiste)

Ben jij ook zo gek op chips? Als je na een lange, vermoeide dag heerlijk onderuit gezakt op de bank zit. Chipje erbij, een lekker drankje. Ontspanning is voor veel mensen een echte beloning. Maar wat tikt chips aan in de calorieën, chips bevat namelijk 540 kcal per 100 gram!

Een goed alternatief en net zo lekker is eigengemaakt Appelchips. Net zo knapperig als gewone chips maar dan verantwoord.

De appelchips moet 2.5 uur in de oven, dus planning en vooruitdenken is wel belangrijk als je s’ avonds wilt genieten van de appelchips. Je kan het in een luchtdichte bak gerust een aantal dagen bewaren, dus maak gerust een grotere hoeveelheid. Hieronder geef ik je het recept.

Het recept

De ingrediënten:

  • 2 appels (mijn voorkeur gaat uit naar Elstar)
  • Kaneel
  • 1 à 2 eetlepels citroensap per appel

To do:

  1. Verwarm de oven voor op 100 graden. Bedek een bakplaat met bakpapier.
  2. Was de appels en verwijder het klokhuis met een appelboor. Snijd of schaaf de appels (met schil) in hele dunne plakjes.
  3. Doe de plakjes in een kom en meng dit met de kaneel en citroensap. Zorg ervoor dat alle plakjes appel met een beetje kaneel bedekt zijn.
  4. Leg de plakjes appel op de bakplaat (zo veel mogelijk los van elkaar, anders krijg je ze straks moeilijk van elkaar af).
  5. Plaats de bakplaat in het midden van de oven, en verwarm dit c.a. 2.5 uur.
  6. Als de plakjes nog niet knapperig zijn, haal dan toch de bakplaat uit de oven. Bij het afkoelen wordt de appelchips nog krokanter.

Bon appetit!

© 2021 Diëtistenpraktijk Gracefullfood | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafische vormgeving Door Doreen | Technische realisatie Sieronline B.V.