Blog – Bewegen in de winter!

Bewegen in de winter!

Januari 2019: Grace Bosch, diëtist

Op het spreekuur krijg ik vaak te horen dat het lastig is om het beweegpatroon in de winter actief te houden. Het is koud, er staat een wind, het regent en het is ook nog eens vroeg donker. Het lonkt om binnen te blijven, waar het warm en behaaglijk is. Echter is bewegen een belangrijk onderdeel van het behandelplan. Enerzijds om de het energie verbruik te verhogen, anderzijds om spiermassa op te bouwen. De Nederlandse Beweegnorm geld natuurlijk ook in de wintertijd en is als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter;
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel;
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen;
  • En: voorkom veel stilzitten.

Hoe pak je dit nou aan in de winter?

  • Als je zit, bijv. tijdens het werk of lezen van een boek, zorg dan dat je ieder uur even je benen strekt voor minimaal een paar minuten. Dit kan je doen door bijv. thee te zetten, even te dansen, te lopen tijdens een telefoon gesprek of bijv. een extra keer de trap te pakken;
  • Ga wandelen. Vraag je collega’s mee in de pauze voor een wandeling of trek in het weekend tijd uit voor een wandeling in het bos;
  • Meer van het binnen sporten? Sport in je huiskamer. Hierbij kan je denken aan fitness oefeningen als opdrukken en buikspieren, maar er staan ook genoeg work-outs op youtube.
  • Maak een schema, plan de sportactiviteiten in. Door rekening te houden met het sporten, kun je hierdoor er ook tijd voor vrij maken. Daarnaast kan je dan beter de maaltijden afstemmen op het sportritme;
  • Stel een helder doel voor jezelf, dit voorkomt demotivatie en terugvallen;
  • Schaf een stappenteller of activiteiten tracker aan. Dit stimuleert om dagelijks een voldoende aantal stappen te halen. Daarnaast geven veel horloges het aan als je te lang stil zit;
  • Heb je een stok achter de deur nodig? Zoek een sportmaatje om samen mee te sporten. Hierbij kan je denken aan samen naar de sportschool gaan, maar ook fietsen, rennen of wandelen. Moeilijk om iemand te bedenken? Er zijn ook online mensen te vinden, bijv. www.jouwbeweegmaatje.nl of www.sportpartner.nl.

Heb jij zelf nog tips of dingen die je motiveren? Laat het ons weten!

© 2021 Diëtistenpraktijk Gracefullfood | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafische vormgeving Door Doreen | Technische realisatie Sieronline B.V.