Blog – Mmmm Granola!

Mmmm Granola!

Februari: Grace Bosch (diëtist)

Granola, dit heerlijke mengsel blijf ik maken.. opnieuw en opnieuw. Als ontbijt met yoghurt en fruit of lekker als uitgesteld toetje in de loop van de avond. Zo één keer in de twee weken word ik thuis dan ook aangespoord om granola te maken; de voorraad is dan al weer op! Maar wat is granola eigenlijk? Waarin verschilt het met de bekende muesli en cruesli?

  • Muesli bestaat uit allerlei granen, bijvoorbeeld haver, tarwe, gerst, rogge en spelt. Soms worden daaraan noten, gedroogd fruit, kokosrasp, chocola of andere smaakmakers toegevoegd. In principe is muesli ongezoet en niet geroosterd.
  • Cruesli is een variant op muesli. In feite zijn het knapperige (‘crunchy’) muesli brokken, die ontstaan door het gebruik van olie, boter, suiker, honing of een andere suikervervanger. Hierdoor wordt cruesli vaak energierijker dan muesli, dit is echter wel afhankelijk van de overige toevoegingen als noten, gedroogd fruit etc.
  • Granola is in principe cruesli, dat bestaat uit havermoutvlokken gemengd met onder andere: noten en zaden, olie en/of honing en dan geroosterd in de oven. Het grote verschil tussen granola en cruesli zit hem simpelweg in de benaming van het product. Granola wordt gezien als een gezonde versie, die veelal huisgemaakt is.

Het leuke aan granola is dat jezelf in de hand hebt/bepaald wat erin zit en eenvoudig te maken is!
Maar hoe maak ik nou mijn eigen Granola? Hier het recept:

Het recept:

Benodigde ingrediënten:

– 200 gram havervlokken (oats)
– 200 gram gemengde noten (bijv. amandelen, walnoten, pecannoten en paranoten)
– 50 gram zaden (bijv. lijnzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten)
– 5 el honing
– 5 el olie
– 5 el geraspte kokos*
– 50 gram gedroogd fruit (bijv. rozijnen, abrikozen, cranberries)*

*Optioneel (dit kan je weg laten om de granola minder energierijk te maken)

To do:

1. Hak in een mixer of met een mes de noten.
2. Doe de havervlokken in een (grote) kom en meng de noten, de zaden en eventueel het kokos hier door.
3. Mix de honing en de olie door het mengsel.
4. Spreid het geheel uit op een bakplaat.
5. Het mengsel kan nu voor ca. 20 min in de oven op 180 graden.
6. Haal de granola uit de oven en voeg het (eventueel fijngehakte) gedroogd fruit aan toe.
7. Als de granola afgekoeld is kan het in een afsluitbare verpakking geplaatst worden.

© 2021 Diëtistenpraktijk Gracefullfood | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacy verklaring | Grafische vormgeving Door Doreen | Technische realisatie Sieronline B.V.